af Erik Schwensen
Kunsten at lede er kommunikation. Og i kommunikationen er en vigtig del også at kunne positionere sig. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Ikke mindst for lederen spiller det en stor rolle bevidst at kunne positionere sig i forhold til det perspektiv og den vinkel, som lederen selv vælger at kommunikere ud fra. Bevidst at kunne tage andre ”briller” på og ”belyse” verden ud fra andres perspektiver og ståsteder er et ofte overset kommunikationsværktøj, som ledere og mennesker, med stor fordel kan anvende i interaktionen med hinanden. Det handler denne uges artikel om.
Indledning
Tidligere – tilbage i 2021 og 2022 har jeg sammen med Uffe Steiner Jensen bla. a. skrevet om ”Fremtidens ledere i Det Ønskede Samfund”, om ”Det åbne ansvarlige Lederskab” og ”Den visions-nære Leder”. En fællesnævner for dem er, at God Ledelse også handler om at kunne positionere sig ikke bare i forhold til magt og indflydelse, men også helt konkret i den direkte interaktion og kommunikation med andre. T- og U-modellen, som jeg skrev om for et par uger siden handlede om at kunne bevare overblikket og samtidigt udnytte evnen til at skabe et tilstrækkeligt indblik at lede efter. Nogle ledelsesmodeller taler om, at vi som ledere skal kunne bevæge os fra ”nærhed” til ”distancen” og tilbage igen. Indblik og udsyn. At leve livet i en robåd og kigge bagud, eller i en kano og kigge fremad, eller begge dele. Ja, mange ledelsesmetaforer kredser om denne vigtige TU-lederegenskab. 1. – 2. – 3. posistions–modellen supplerer disse ledelsesmodeller/kommunikationsværktøjer godt og effektivt.
1. – 2. – 3. position (123-modellen)
123-modellen anviser en konkret, enkel og effektiv kommunikationsstrategi, som lederen blandt meget andet kan anvende, når lederen overvejer sin interaktion og interagerer med andre.
Modellen består i, at lederen undervejs i sine forberedelser og i sin direkte interaktion med andre mentalt vælger at indtage en af de tre forskellige positioner. Den første mentale position er positionen og rollen som sig selv. Den anden er positionen og rollen som den anden eller de andre, som lederen interagerer med. Den tredje position og rolle er en position ”ude-fra-og-ind-position”, som ”fluen på væggen”.
Ved mentalt at skifte mellem disse tre mentale positioner og roller undervejs i kommunikationen, så tvinger lederen sig selv til at se temaet og sagen, som kommunikationen handler om, ikke alene fra sin egen position, ståsted og synsvinkel, men ser også temaet og sagen fra de andres position, ståsted og synsvinkel.
Det kræver naturligvis, at lederen hører og ser efter, hvad de andre deltagere i samtalen siger, gestikulerer og gør. Lederen fornemmer samtidigt stemningen og følelserne hos den enkelte deltager i kommunikationen, sig selv og måske også udenforstående. Lederen bruger hele sit sanseapperat og sin acuity (sanseskarphed). Får et indblik i den feedback de andre deltagere sender tilbage på baggrund af lederens egen kommunikation. Tilsvarende lægger lederen mærke til sin egen feedback til andres kommunikation. Kommunikationen kan ses som et uendeligt netværk af interaktioner på kryds og tværs. Jo mere sanseskrap lederen er, jo flere data kan lederen indsamle og dermed forbedre sin egen kommunikation og budskaber.
At kunne veksle mellem ens egen mentale position (1. position) og de andres (2. position) er en væsentlig faktor og forudsætning for at kunne samskabe holdbare og kreative fællesløsninger. Løsninger der er baseret på de kompetencer, der sættes i spil, og som lederen lader komme til orde i interaktionen.
Den tredje position (3. Position) tager lederen mentalt op i helikopteren: Positionen giver lederen et ”ude-fra-og-ind-blik” på, hvad der foregår rundt om bordet, eller hvor kommunikationen nu foregår. I 3. position har lederen mulighed for at danne sig nye indsigter til gavn for sin kommunikation i 1. og 2. position.
For det første kan lederen i 3. position danne sig et mentalt overblik over, om kommunikationen, mødet, samtalen (eller hvad det nu er, der foregår) er på rette kurs.
For det andet sker der det, når man går i 3. position og ”ud af selve kommunikationssituationen”, at følelserne for en stund på en måde trækkes ud af kommunikationen. De egentlige kommunikationsbudskaber ses og høres mange gange mere skarpt og præcist.
For det tredje kan lederen i 3. position bliver opmærksom på de underliggende mønstre, som den samlede kommunikation i 1. og 2. position ikke var i stand til at afdække. Det kan være ”interne kommunikationsmønstre” mellem to-tre mødedeltagere undervejs i mødet. Eller det kan være subtile non-verbale kommunikationsmønstre fra enkelte deltagere i kommunikationen. Og det kan være flere andre ting. Ved at afdække disse mønstre i 3. position, kan lederen bringen den viden tilbage og anvende den i både 1. og 2. position og dermed styrken den samlede kommunikation i rummet.
Eksempel på anvendelse af 123-modellen
Til de forberedte møder anvender jeg 123-modellen. Når dagsordenen og mødedeltagerlisten er klar, går jeg mentalt mødet igennem pkt. for pkt. Jeg kigger deltagerlisten igennem. For hver eneste deltager husker jeg tilbage på, hvornår jeg sidst mødte vedkommende. Husker på hvad vi talte om, og hvad der er sket siden, som kan have indflydelse på vores relation under mødet, der nu forestår. Derefter ”afspiller jeg mødet som en film” for mit indre blik, hvor jeg forestiller mig mødet gennemført i den bedst mulige udgave. Det giver ofte god anledning til efterfølgende justeringer inden det virkelige møde.I de mere tilfældige møder anvender jeg også 123-modellen, dog mere intuitivt, men ud fra samme principper for de forberedte møder. ”Filmen” formes undervejs.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.